Czynniki które zdecydowały o rozpoczęciu działalności Robert Oliwa FARMKO to ponad 25-o letnie doświadczenie i zdobyta w tym czasie wiedza nie tylko z zakresu szeroko pojętego tematu „Kukurydza”.
Na ten okres składa się najpierw ponad 13 lat pracy w międzynarodowym koncernie hodowlano-nasiennym Ciba Geigy znanym póżniej jako Novartis a następnie Syngenta i rozwijania od początku jego działalności nasiennej w Polsce biznesu związanego z ofertą nasion mieszańców kukurydzy. Zakres tej pracy obejmował organizację dystrybucji, sprzedaż i marketing a także poznawanie niejako przy okazji specyfiki produkcji nasiennej kukurydzy i wymagań względem jej uprawy w różnych krajach europejskich, taki jak: Francja, Węgry, Austria, Rumunia.
Kolejne niemal 13 lat pracy w dystrybucji jako osoby odpowiedzialnej za dział nasion – w tym prawie 10 lat w największej firmie dystrybucyjnej w Polsce - Chemirol Mogilno, pozwoliło z innej perspektywy poznać specyfikę branży, zapotrzebowania rynku a jednocześnie do pewnego stopnia nawet ją kreować czego przykładem jest dominująca strategia rynkowego rozwoju wybranych odmian poszczególnych gatunków uprawnych (w tym kukurydzy) w oparciu o własny pomysł marketingowy i pozycjonowanie produktu, które były poprzedzone i zgodne z obserwacjami polowymi i właściwym procesem selekcji.
Wcześniej jednak, startem w zawodowe życie było 5 lat pracy bezpośrednio w produkcji roślinnej jako główny agronom w Hodowli Zwierząt Zarodowych Osowa Sień (woj. lubuskie), co umożliwiło wykorzystanie wiedzy zdobytej podczas studiów na Akademii Rolniczej w Poznaniu i praktyczne pogłębienie jej z organizacji i uprawy roślin (areał 3200 ha) - w tym kukurydzy, jako podstawowej rośliny paszowej uprawianej na areale ponad 700 ha.
Stąd praktyka w produkcji polowej, koncernie hodowlano-nasiennym i dystrybucji została zwieńczona rozpoczęciem działalności pod własnym szyldem - Robert Oliwa FARMKO.
Dzisiaj, już 6-y rok prowadzenia własnej działalności skupiającej się wyłącznie na kukurydzy – jako uprawie i roślinie - jest podparty nie tylko zdobytą wiedzą i doświadczeniem, ale i wspomagany nieustanną pasją i chęcią doskonalenia się w każdym jej aspekcie.
Oferuję do dalszej odsprzedaży nasiona wyselekcjonowanych mieszańców kukurydzy, wsparcie marketingowe we wprowadzaniu na rynekwybranego mieszańca łącznie z jego pozycjonowaniem i szeroko pojęte doradztwo w zakresie uprawy kukurydzy (wykłady, szkolenia, prezentacje, artykuły).
Podstawowym narzędziem obserwacji i oceny mieszańców kukurydzy (w szczególności jeszcze przed wprowadzeniem na rynek) w przeszłości, jak i obecnie są własne doświadczenia demonstracyjne (tzw. poletka) wsparte doświadczeniami porejestrowymi i rozpoznawczymi organizowanymi przez COBORU i częściowo we współpracy z PZPK. Tym sposobem, przy wykorzystaniu najszerszej możliwej do zdobycia wiedzy wypływającej z tych obserwacji, dokonuje się selekcji odmian do wprowadzenia ich na rynek.
W ten sposób powstaje oferta dla najlepszych i chętnych zarazem do współpracy firm dystrybucyjnych. Notabene, przed wprowadzeniem mieszańca na rynek, również potencjalny dystrybutor ma możliwość dokonania własnych obserwacji i poznania wartości użytkowej mieszańca podczas testowania w swojej sieci doświadczeń co nie tylko weryfikuje przydatność mieszańca, ale może także poszerzyć dotychczas posiadaną już wiedzę.
Stawiam na wszechstronne sprawdzanie w polskich warunkach cech mieszańca na każdym kluczowym etapie wegetacji i to w najbardziej krytycznych warunkach – głównie gleb lekkich (wiosenne chłody, ploniarka, kwitnienie a konkretnie synchronizacja wiechowania ze znamionowaniem, zachowania w warunkach stresu braku wody w glebie, utrzymanie zieloności, porażenie grzybami fuzaryjnymi, wyleganie łodygowe jesienią – w 3 terminach przed zbiorem , reakcja na różne normy obsady roślin do zbioru) a nie jedynie wartości użytkowej, czyli plonu. Zdarza się bowiem dość często ,że plon wynika ze sprzyjającego układu pogodowego, "tuszując" tym samym pewne mankamenty lub cechy danej odmiany, które uwidaczniają się w zmienionym układzie pogodowym. Stawiam na jakość oferowanych mieszańców a nie ich mnogość. Celem jest bowiem stworzenie atrakcyjnej i niekonkurencyjnej dla siebie bezpośrednio oferty w głównych segmentach rynku (poza genetyką dent) do wyłącznej dystrybucji w kraju. Kierując się tymi przesłankami ale i poniższymi głównymi kryteriami w segmentach rynku (kiszonka, ziarno) oferuję:
KISZONKA – FAO 240-260
- niezawodność plonowania
- jakość plonu (wysoki plon energii i skrobi z hektara)
- bardzo wysoka tolerancja na niedobory wody w glebie
SM Kurant (HR Smolice) , DS 1891B (Corteva) , Euroboss (Moreau)
ZIARNO – FAO 220-250
- potencjał plonowania
- wysoka tolerancja na wyleganie przed zbiorem
- wysoka tolerancja na zmienność glebową i warunki środowiska
- tolerancja na grzyby z rodzaju Fusarium
Digital (Moreau), Broom (Moreau), RGT Bonifoxx (RAGT), Bayninja (Moreau)
FARMKO jest partnerem w Polsce niemieckiej hodowli oferowanej pod marką MOREAU GENETICS której mieszańce testuje od 3 lat wprowadzając w efekcie do dystrybucji
mieszańca DIGITAL (2021) oraz BROOM (2022), które testowane były w dośw. rozpoznawczych (tzw. CCA) COBORU/PZPK przez 2 kolejne lata. W 2023 roku mieszaniec COHIBA testowany jest drugi rok z rzędu na poletkach demo i platformie Farmko (oraz pierwszy w CCA), a po raz pierwszy mieszaniecz BAYNINJA, obydwa zarejestrowane w UE w bieżącym roku. Obecnie testowane są kolejne nowe mieszańce (jeszcze pod kodami hodowlanymi) z przeznaczeniem na ziarno w grupie FAO 230-240.
Zachęcam do współpracy wszystkich dystrybutorów, którzy wierzą, że tylko profesjonalizm, praca i wiarygodność są kluczem do sukcesu rynkowego w dłuższym okresie i do dzielenia wspólnej pasji i radości ku tej drodze.
Tym którzy uważają: bez różnicy, nie ma znaczenia, wszystko to samo – z góry dziękuje!